European Film Awards: Winnaars Excellence Awards

Image
Image
Authors
European Film Awards

European Film Awards: Winnaars Excellence Awards

Beste Europese cinematografie, montage, production design, costume design, haar & make-up, originele score, geluid, visual effects

Dit jaar worden de Europese filmprijzen voor het eerst onder de noemer “EFAs at Eight” uitgereikt gedurende een reeks virtuele evenementen die t/m 12 december ‘s avonds om 20.00 uur voor iedereen live via een stream te volgen zijn (europeanfilmawards.eu). Op 9 december zijn de Excellence Awards bekendgemaakt. De presentatie was in handen van EFA-president Wim Wenders en EFA-directeur Marion Döring.

Een speciale achtkoppige jury koos online de winnaars in de categorieën beste Europese cinematografie, montage, production design, costume design, haar & make-up, originele score, geluid en visual effects. De speelfilms, die geselecteerd waren voor een European Film Award, en individuele aanbevelingen van de EFA documentaire selectiecommissie vormden het uitgangspunt.

De leden van de jury:

Marta Billingsley, sound editor, Italie
John Gürtler, componist, Duitsland
Rein Kotov, cinematographer, Estland
Catherine Marchand, costume designer, Belgie
Jonathan Morris, editor, UK
Anne Cathrine Sauerberg, make-up designer, Denemarken
Andraž Sedmak, visual effects, Slovenië
Sylvia Steinbrecht, production designer, Andorra

 

De European Film Academy en EFA Productions feliciteren de volgende award-winnaars:

EUROPEAN CINEMATOGRAPHY 2020:

Matteo Cocco voor HIDDEN AWAY

Met behulp van licht, kleur en compositie schept Matteo Cocco de unieke wereld van de beroemde Italiaanse naïeve schilder en beeldhouwer Antonio Ligabue. De schoonheid en originaliteit van de tedere beelden leiden ons naar Antonio’s instinctieve en rauwe emotionele wereld. In deze sfeervolle film combineert Matteo verbazingwekkende impressionistische landschaps- en architectuuropnames met sensuele portretten van de hoofdrolspeler, terwijl deze in de zachte vacht van een paard leunt, een kakkerlak volgt die over de vloer rent, of met een kalkoen danst voor een publiek van plattelandskinderen.  

EUROPEAN EDITING 2020:

Maria Fantastica Valmori voor ONCE MORE UNTO THE BREACH

Deze documentaire is veel dank verschuldigd aan de montage. Het bestaat bijna volledig uit korrelig zwart-wit archiefmateriaal en elk shot is met zorg gekozen. Maria Fantastica Valmori bewerkt vakkundig de beelden van een trein die door Europa reist naar de frontlinie en beelden van wapenbroeders met scenes van geluk uit het verleden, maar ook dood en verderf in een door oorlog verscheurd Europa. De gebruikte archiefbeelden, ook van amateurs, zijn essentieel bij het vertellen van het verhaal.

EUROPEAN PRODUCTION DESIGN 2020:

Cristina Casali voor THE PERSONAL HISTORY OF DAVID COPPERFIELD

Het betreft hier geen gewone historische verfilming. Het onderwerp is modern benaderd vol texturen, kleuren en oneindige details waarin zowel de kostuum- als het make-up department samen optrekken, waardoor een solide en consistente visuele ervaring ontstaat die, hoewel vol fantasie, realistisch en geloofwaardig aanvoelt.

EUROPEAN COSTUME DESIGN 2020:

Ursula Patzak voor HIDDEN AWAY

De kostuums van de film zitten boordevol details. Ursula Patzak heeft realistische en creatieve kostuums gemaakt die de plot ondersteunen en dragen, maar nooit de aandacht afleiden. Dat is de kunst van costume design. Haar kleding is efficient en toch discreet en laten alle ruimte die nodig is om het verhaal te ontvouwen.

EUROPEAN MAKE-UP & HAIR 2020:

Yolanda Piña, Félix Terrero & Nacho Diaz voor THE ENDLESS TRENCH

Zonder dat de kijker het zelfs maar merkt kunnen enorme haar & make-up aanpassingen het verschil maken. Dat vereist vaardigheid, geduld en nauwkeurige ideeën. Yolanda Piña, Felix Terrero en Nacho Diaz slagen daarin.

In de film leven we meer dan drie decennia mee met Higino en Rosa. De veroudering van de personages is vloeiend, indrukwekkend en zeer geloofwaardig. Geen moment onderbreekt het je kijkervaring en je voelt echt het verstrijken van de tijd.

EUROPEAN ORIGINAL SCORE 2020:

Dascha Dauenhauer voor BERLIN ALEXANDERPLATZ

De score maakt gebruik van het hele spectrum van filmmuziek – van grote orkestrale arrangementen tot kamervormige strijkers, elektronische en meeslepende klanken tot popmuziek. De indrukwekkende score past perfect bij het geluidsontwerp en stuwt het verhaal voort.

EUROPEAN SOUND 2020:

Yolande Decarsin voor LITTLE GIRL

Het geluidsontwerp in deze documentaire bereikt iets dat bijna onmogelijk is: heel voorzichtig en subtiel neemt het je mee in het leven van de kleine Sasha en haar familie. Je hebt niet langer het gevoel dat je van buitenaf naar iets kijkt, maar alsof je er bij bent terwijl de kinderen zich klaarmaken voor school, dat je bij hen in de tuin zit, of met hen luncht.

EUROPEAN VISUAL EFFECTS 2020:

Iñaki Madariaga voor THE PLATFORM

De visuele effecten creëren een zeer donkere en meeslepende omgeving. Ze helpen het verhaal, net als het centrale platform, dat door de effecten een geheel eigen entiteit wordt. De creativiteit is eenvoudig en verbazingwekkend in zijn minimalistische expressie die een onvergetelijke emotionele en visuele ervaring creëert.

EFAS at Eight: Donderdag 10 december 20.00 uur

Bekendmaking EURIMAGES, Short Film en de European University Film Award

 

Met dank aan Monique van Schendelen.

Did you find this information useful?
0